Silverwing, een studententeam van de TU Delft, is een van de vijf winnaars van de tweede ronde van de GoFly competitie, gesponsord door Boeing. Dat werd op dinsdag 26 maart 2019 bekendgemaakt. Voor de wedstrijd moeten deelnemers een eenpersoons-vliegtuigje ontwerpen dat verticaal moet kunnen stijgen en landen. Daarnaast moet het ontwerp ook aan verschillende veiligheids- en geluidseisen voldoen. Het team behoort hiermee tot de vijf beste deelnemers en gaat het ontwerp nu daadwerkelijk bouwen en vliegen in de fly off.
Voor de tweede ronde heeft het team verschillend testopstellingen ontwikkeld om ervaring op te doen met het bouwen van een zelfontwikkeld vliegtuig. Eén van de testopstellingen is een prototype van het voertuig op halve schaal. Dit prototype kan op dit moment verticaal autonoom vliegen.
De expertise die hiermee is opgedaan, heeft het team verwerkt in een technisch rapport dat ze hebben ingeleverd voor de tweede ronde. “Voor ons is vaak en zo vroeg mogelijk testen, de sleutel tot succes in de GoFly-competitie”, zegt James Murdza, teammanager van Silverwing. Op basis van het rapport is Silverwing geselecteerd als een van de vijf winnaars van de tweede ronde. De winnaars
krijgen elk $50.000.
Het vliegtuig dat op dit moment wordt ontwikkeld, kan verticaal opstijgen en landen maar uiteindelijk moet het eindproduct ook horizontaal kunnen vliegen.
Het uiteindelijke ontwerp van Silverwing
Het ontwerp is volledig elektrisch en in staat om autonoom te vliegen. Het vliegtuig wordt van stroom voorzien door batterijen met een hoge energiedichtheid.
De grote vleugel voorziet het vliegtuig efficiënt van lift tijdens de horizontale vlucht, terwijl de kleine voorste vleugel controle en stabiliteit biedt. Er wordt 87dB aan geluid gemaakt, vergelijkbaar met een snelweg op 15 meter afstand. Met twee grote getunnelde propellers wordt de efficiëntie geoptimaliseerd en het geluid geminimaliseerd; tijdens horizontale vlucht kan een topsnelheid van meer dan 140 km/u bereikt worden. Daarnaast wordt er genoeg stuwkracht geleverd voor een gecontroleerde verticale start en landing.
Boven alles is de veiligheid gegarandeerd tijdens de vlucht. De passagier zit in een beschermende cabine gedurende de vlucht; het vliegtuig beschikt over een laagvermogen back-up systeem en is in staat om in geval van nood een buiklanding te verrichten. “Wij automatiseren de vluchtprocedures en manoeuvres waar mogelijk, om ons voertuig betrouwbaarder te maken”, zegt Ralph Krook, hoofd vliegtuigbesturing van het team.
In juni 2018 heeft een kleine groep studenten van de TU Delft meegedaan aan de eerste ronde van de wedstrijd, de conceptuele ontwerpfase. Met de eerste ronde deden meer dan 600 deelnemers mee en is Silverwing uiteindelijk als een van de tien winnaars geselecteerd. Het team groeide vervolgens snel door naar 34 studenten, met verschillende achtergronden. Dit team zal het voertuig verder ontwikkelen en in 2020 afreizen naar de VS voor de fly off.
De GoFly competitie is in het leven geroepen om innovatie binnen de luchtvaart te stimuleren. De prijs bestaat uit drie fases: een conceptuele ontwerpfase, een gedetailleerde designfase en een laatste fly off, begin 2020.
Iedereen is vrij om zich aan te melden om een vliegmachine te ontwerpen en te produceren. Het team is nu druk bezig met het produceren van het echte voertuig waarmee ze gaan participeren in de fly off. Hierbij moeten de vliegtuigen verticaal opstijgen, een parcours van elf kilometer afleggen om daarna weer verticaal te landen. Ook worden er punten toegekend voor laag geluidsniveau, kleine afmetingen en snelheid. Het team dat de fly-off wint, krijgt 1 miljoen dollar.
Bleiswijkseweg 41
2712 PB Zoetermeer
Nederland
+31 (0)79 330 67 00
sales@viba.nl
+31 (0)79 330 67 99
Bleiswijkseweg 41
2712 PB Zoetermeer
Nederland
+31 (0)79 330 67 00
sales@viba.nl
+31 (0)79 330 67 99
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.